Sri Krishna Chaitanya
Februari 4, 1486, adalah hari gerhana bulan. Semua
penduduk pekan Nadia, di wilayah Bengal Barat, India telah berkumpul di
sepanjang sungai Bhagirathi untuk bersembahyang, bermandi dan menyanyikan
‘Haribol’. Ketika itu, di Mayapur, di bawah sebatang pokok Neem, Sachi Devi
melahirkan seorang anak yang sungguh comel. Bagi mengingati peristiwa di bawah
pokok neem itu, Sachi memanggil anaknya sebagai “Nimai”. Selepas melihat carta
lahir Nimai, dia diberikan nama “Vishvambara”.
Mayapur terletak di pekan Navadvip, lebih kurang 75
batu di bahagian utara Kolkata. Dalam kurun ke-15, Navadvip menjadi pusat
perdagangan dan ilmu. Ramai pelajar dari seluruh benua India berkumpul di sini
untuk mempelajari ilmu falsafah. Kebanyakan penduduk di sini hidup dengan
kaya-raya. Kekayaan duniawi selalunya membuat manusia melupakan Tuhan.
Masyarakat ketika ini hidup dengan bersuka-ria, meminum minuman keras.
Melihat keadaan masyarakat ketika, seorang pencinta
Tuhan, Advaita Acharya, berdoa kepada Krishna, “Wahai Krishna! Manusia hanya
akan mendapat kebebasan sekiranya Kau muncul kembali di bumi.” Setiap hari
Advaita mempersembahkan daun tulasi dan air Ganges kepada Sri Krishna dan
berdoa.
Jagannatha Misra, seorang pendeta miskin menyara
hidupnya dengan mengajar Veda. Hidupnya alim dan sederhana. Nimai menghiburkan
hati ibu bapanya serta semua jiran-jiran mereka. Melihat kecomelan dan telatah
nakal Nimai, wanita-wanita di kejiranan mereka suka untuk bermain dengannya.
mereka menganggapnya sebagai anak mereka sendiri dan dengan penuh kasih
memanggilnya sebagai ‘Gauranga” (Yang berkulit putih). Apabila Nimai mula
menangis, tiada apa yang dapat menghentikan tangisannya kecuali seseorang
bernyanyi ‘Haribol’. Oleh itu, hampir sepanjang masa, “Haribol” dinyanyikan di
rumah mereka.
Melihat carta lahirnya, mereka menamakan anak itu
sebagai Vishvambhara.
Pada suatu hari, Nimai
Pada suatu hari, seorang tetamu brahmin telah datang
ke rumah Jagannatha. Tetamu itu seorang pemuja Dewa Sri Krishna. Tetamu itu memasak
makanan untuk sembahyang dan mula bermeditasi ke atas Sri Krishna. Ketika itu,
Nimai menghabiskan makanan yang disediakan untuk sembahyang. Jagannatha Misra,
meminta maaf kepada tetamunya dan memujuknya untuk memasak sekali lagi. Namun
selepas memasak dan ketika mempersembahkan makanan itu, Nimai sekali lagi menghabiskan makanan itu. Buat
kali ketiga, tetamu itu memasak makanan untuk dipersembahkan kepada Sri
Krishna. Hari telah malam dan semua orang lain di rumah telah tertidur. Kali
ini, Nimai tampil di hadapan tetamu itu dan berkata, ‘Wahai brahmin! Kamu tidak
sedar lagi? Akulah Sri Krishna pujaan hatimu.” Kemudian Nimai merestui Brahmin
itu.
Semasa berumur lima tahun, Nimai dihantar ke sebuah
Pathasala. Dalam masa yang singkat, Nimai mempelajari bahasa Bengali. Apabila
dia mencapai umur lapan tahun, dia mula mempelajari bahasa Sanskrit dan ilmu
retorik. Dia juga mula membaca buku-buku Veda dengan diri.
Pada masa lapang, Nimai suka menyanyikan lagu-lagu
suci dan menari dengan kawan-kawannya. Ada masanya Nimai bernyanyi sehingga dia
melupakan keadaan di sekelilinginya. Pada suatu hari, mereka sedang menari
dengan penuh bersemangat. Seorang lelaki tua yang melihat tarian mereka turut
menyertai tarian budak-budak itu.
Keluarga Nimai mematuhi tradisi kasta Brahmin dengan
ketat. Tindakan Nimai ada kalanya amat bertentangan dengan peraturan kasta
mereka. Ini amat membimbangkan keluarganya kerana seorang yang melanggar
tradisi akan dibuang kasta dan disinggir daripada masyakarat mereka.
Kadang-kadang Nimai akan mengejek ibunya dengan melanggar peraturan kasta. Selepas
mencemari tangannya dengan menyentuh orang kasta bawahan, dia akan cuba
menyentuh ibunya untuk ‘mencemari’ ibunya. Dengan takut, Sachi akan berlari
menjauhi Nimai. Apabila Sachi hendak menghukumnya dengan rotan, Nimai akan
berlari ke tempat-tempat yang kotor yang ibunya tidak akan mendekati.
Semasa Nimai berumur sepuluh tahun, abangnya
Vishvarupa meninggalkan rumah mereka untuk menjadi seorang rahib. Tidak lama
kemudian, bapanya juga meninggal dunia. Nimai kini menjadi satu-satunya harapan
Sachi Devi. Disamping menjaga ibunya, Nimai juga meneruskan dengan
pendidikannya dari rumah. Dalam jangka beberapa tahun sahaja, Nimai telah
menguasai segala sastera agama dan falsafah agama. Ibunya menjodohkannya dengan
Lakshmi Devi. Selepas berumahtangga, Nimai bertolak ke Bengal Timur, berdekatan
sungai Padma untuk mencari rezeki sebagai seorang pendeta.
Beberapa lama kemudian, dia menerima khabar bahawa
isterinya telah meninggal dunia akibat dipatuk ular. Nimai pulang ke Nadia
untuk menenangkan hati ibunya dan meneruskan kerja sebagai seorang pendeta.
Nama Nimai mula tersebar sebagai seorang pendeta yang hebat. Ramai pendeta
datang untuk berdebat dengannya dan pulang dengan kekalahan.
Kesava Misra, seorang pendeta terkenal dari Kashmir
datang ke Nadia untuk berdebat dengan Nimai. Mendengar berita kedatangan
Kesava, semua pendeta-pendeta Nadia melarikan diri dari Nadia atas pelbagai
alasan. Kesava bertemu dengan Nimai berdekatan Barokona Ghat di Nadia dan
berdebat dengannya. Namun dalam masa yang singkat, Kesava terpaksa mengakui
kekalahannya dan berundur dari Nadia. Khabar kekalahan Kesava tersebar di
merata-rata tempat.
Nimai berkahwin semula dengan Vishnu Priya. Kemudian,
Nimai dan pelajar-pelajarnya bertolak ke Gaya. Ketika Nimai berusia tujuh belas
tahun dia mendapatkan mantera rohani daripada Ishvara Puri, seorang rahib
Vaishnava. Selepas kembali ke Nadia, Nimai mendalami disiplin rohaninya. Kini
dia telah hilang minat untuk berdebat atau berhujah. Siang dan malam dia mula
menyanyikan lagu-lagu suci dan bercakap tentang Tuhan.
Perubahan pada pendeta Nimai mengagumkan semua orang
di Nadia. Malah mereka juga, seperti terkena pukau, mula mengikut Nimai ke
mana-mana sahaja dia pergi sambil menyanyikan ‘Haribol’. Setiap malam, mereka
berkumpul dan menyanyikan lagu-lagu suci atau Sankirtana dengan muzik dan
menari memikirkan tentang Tuhan. Ketika ini, Nityananda Prabhu, seorang
pengajar mazhab Vaishnava tiba di Nadia dan menyertai kumpulan Nimai.
Amanat pertama Nimai kepada Nityananda dan Haridasa
ialah: “Pergilah, sahabat-sahabatku. Pergi ke jalan-jalan di kota dan
berjumpalah dengan semua orang. Suruh mereka untuk menyanyikan nama Hari dan
menjalani kehidupan yang suci. Kemudian, setiap petang, datang kepadaku untuk
melaporkan hasil ceramah kamu.”
Kini, seluruh pekan Nadia menjadi sebuah bazar ria.
Nyanyian “Haribol” kedengaran di semua tempat.
Segelintir kecil golongan Brahmin yang konservatif
tidak menyukai perubahan yang dibawa oleh kumpulan Sankirtana ini. Mereka juga
berasa iri hati melihat kejayaan Nimai. “Apa yang pendeta Nimai sedang lakukan
tidak ada dalam mana-mana Veda kita. Dia cuma menyebarkan suatu ajaran palsu.”
Mereka membuat rancangan jahat dan melaporkan kepada pihak berkuasa. Nadia
ketika itu berada di bawah pemerintah Muslim bernama Chand Kazi.
Selepas menerima aduan, Chand Kazi datang ke sebuah
rumah di mana Sankirtana sedang dijalankan. Kazi memecahkan sebuah gendang di
situ dan mengancam bahawa sekiranya Nimai dan kumpulannya tidak menghentikan
Sankirtana mereka, dia akan memaksa mereka untuk memeluk Islam.
Mendengar ancaman Kazi, Nimai mengumpulkan semua
pengikutnya. Setiap orang datang dengan sebatang obor dan sambil menyanyikan
Sankirtana, mereka menuju ke rumah Kazi. Tiba di rumah Kazi, Nimai mula
mengajarnya agama dan akhirnya menyentuh Kazi dengan lembut. Sentuhan Nimai,
membawa perubahan besar kepada Kazi. Seperti seorang yang mabuk, dia menangis
dan bernyanyi Haribol. Kejadian hebat ini makin menarik perhatian orang ramai
untuk menyertai Sankirtana Nimai.
Bukan senang untuk menghapuskan perasaan iri hati.
Sekumpulan Brahmin yang tidak suka akan kejayaan Nimai, mula berkomplot dan
cuba untuk menentangnya. Nimai sedar bahawa ajarannya tidak akan berkembang
sekiranya dia berada di Nadia sebagai seorang lelaki yang berumah tangga. Oleh
itu, tanpa pengetahuan sesiapapun Nimai bertolak ke Katwa dan mengambil ikrar
Sannyasa daripada Keshava Bharati. Selepas ini, Nimai dikenali dengan nama
Krishna Chaitanya (yang membangkitkan kesedaran Tuhan dalam hati manusia).
Tindakan Nimai walaupun menyedihkan hati ibu dan
isterinya, Nimai kini tidak lagi terikat dengan sistem sosial dan kasta.
Sebagai seorang rahib, kini dia bebas untuk mengajar agama sambil merantau dari
tempat ke tempat. Seorang pengikutnya menjemputnya ke Shantipur berdekatan
Nadia. Nimai berada di Shantipur bersama-sama pengikutnya apabila Sachi Devi
datang ke tempat itu untuk melawatnya. Melihat ibunya yang tua, Nimai sujud di
depannya dan berkata, “Jasad ini telah diberikan oleh ibu. Sekarang izinkan
saya untuk pergi ke Vrindavan demi menyebarkan nama Krishna.”
Vrindavan terletak sangat jauh dari Nadia. Sachi tidak
sanggup berpisah dengan anaknya. Oleh itu, dia menasihatkan Nimai untuk pergi
ke Puri. “Sekurang-kurangnya ibu masih boleh menerima berita tentangmu dari
sana.”
Selepas mendapatkan restu ibunya, Chaitanya berpindah
ke pekan Puri, di negeri Orissa.
Selepas melawat kuil Jagannatha di Puri, Chaitanya
menetap di rumah Sarvabhauma.
Sarvabhauma ialah seorang pendeta falsafah Advaita
yang terkenal pada zaman itu. Bagi menguji ilmu Chaitanya dia mula membaca dan
menerangkan Vedanta Sutra selama tujuh hari tanpa berhenti. Chaitanya mendengar
bacaan itu tanpa berkata. Pada malam ketujuh, selepas bacaan dan penerangan
Sarvabhauma berakhir, Chaitanya berkata bahawa beliau memahami Vedanta Sutra
tetapi penerangan Sarvabhauma mengelirukannya. Kemudian Chaitanya menerangkan
Vedanta Sutra dengan ringkas dan mudah. Melihat kehebatan ilmu Chaitanya,
Sarvabhauma menjadi pengikutnya.
Seterusnya, Chaitanya merantau di selatan India dan
kembali ke Puri selepas dua tahun. Chaitanya menyebarkan Prema-Bhakti iaitu
cinta untuk Tuhan.
No comments:
Post a Comment